MEÇİLANI KAZİM
Küysüzlük, caşav tarlık baş kötürtmegen zamanlada Kazim caşav
teñsizlikni sökgendi, andan kutuluvnu colun izlegendi; adamnı nasıpha colun
körmegeni anı çığarmaçılığına buşuvlu mudah avaz bergendi. Alay Kazimni
mudahlığı tüñülüv tuzağına bir zamanda da tüşmegendi, ne kıyın sağatda da, ne
türlü bolumlada da anı avazı halk canlı bolup, tüzlüknü avazıça zşitilgenley
turğandı. Anı nazmuları artıklıkğa, kişi kıyınş aşavğa, zorlukğa nalat berip,
adamlanı cüreklerinde igi caşavnu umutların tuvdurğandıla. Kazim ullunu,
gitçeni da körgendi, hatağa, hayırğa sabır kesamat etgendi; adamla arasında caşağanın,
alağa köz carık, capsarıv izlegenin bek ullu nasıbına sanağandı. «Anı kerek
zamanda sıltavsuz canıvçu gürbeci otuna ellileri calan temir kereklerin
keltirip kelmey edile,— dep cazadı Kabartı-Malkarda caşağan, Kazimni igi
tanığan oruslu cazıvçu M. Kireyev.— Ala beri keslerini kuvançları, carsıvları
bla, caşav-turmuş sağışları, duniya kesamatları bla da kelgendile. Tavlada
Kazimni halal cüregi bla ötmegen bir türlü iş, bir türlü kıyınlık da
bolmağandı. Avur saltasın bir canına salıp, ot bla temir küydürgen berçli
kollarına kalamın alğandı. Taş kabırğalı tar otovunda sıylı tefterine karap, cav
çırakçığını muthuz carığında ol uzaklanı körgendi, bolğannı, bolluknu da
bilgendi». Anı sağışları kesi zamanın, kellik zamanlanı da birikdirgendile,
azatlık kibik — ullu işleni, din kibik — ömürlük okuvlanı, süymeklik kibik —
nasıplı sezimleni üslerinden acayıp fikirleni eterge cetişgendile.
Tav camavatlanı duniyanı ullu collarından uzaklığı, okuvsuzluk
Kazimge revolütsiya niyetle bla, orus adabiyat bla da şağırey bolurğa oñ
bermegendile. Ol şart anı camavat caşavnu kuralıv, ösüv corukların añılavuna
köp çırmav salğandı. Anı üçün edi al kezivlede adamlanı igige üyretiv bla, din
carıklandırıv bla, alğınñı tukum birlikni kaytarıv bla teñlik caşavğa cetişirge
bollukdu degen niyetni tuthanı da. Bolsa da, kesini teren demokrat oyumlarını,
adamlık horlarına iynanıvunu küçlerinden Kazim bu caşav tamırı bla türlenmei
kalmazlığın añılarğa cetişgendi. Lev Tolstoynu tanımağanlay, anıça fikir
etgendi; erkinlikni, tüzlüknü caklağan kavkazlı şayırla Akakiy Tsereteli, İlya
Çavçavadze, Vaca Pşa-vela, Ovanes Tumanyan kibik zakiylege teñ bolğandı. Kesi
akılı bla ol har kayda da carlı halklanı kadarları birça bolğanın añılap, artıklıkğa,
adamnı uçuz etivge kacav süyelgendi. Halknı ökülü bolğanlay kalıp, ol carlı
ellileni, calçılanı, bitev da unukğan adamlanı seyirlerin koruvlağandı, alay
bla har adamnı da nasıpha birça erkinligi bolğanın aythandı. «Cañız adamnı camavat
kıymatı ol adam birsilege etgen hayır bla önçelenedi,— dep cazğandı. P. Berkov.
Halklanı tarıh mağanaları va ol halklanı zakiy adamları bitevduniya madaniyatha
koşhan ülüş bla belgilenedi». Malkar tav tarlada «börüle çaphan sürüvça, korka,
ürke» caşağan az halkını kıyın caşavun aytıv bla bar halklanı kıyın caşavların
aytırğa cetişgendi. Kayda da zulmuğa çamlanñandı, «har fakırğa salamın» birça
bergendi.
Halknı
tereninden çığıp, anı bla birge caşap, kıyın, tınç künde da közbav etmegendi,
söznü igisin, kertisin ayta bilgendi, eslemey bir zat da ozdurmağandı. Anı igi
söznü, arivluknu, Ata curtha, tuvğan cerge kertiçilikni, teñlikni, süymeklikni,
cigitlikni, çomartlıknı, colovçuluknu, sabançılıknı, adeplikni, zulmuluknu,
azatlıknı, ata-anağa igi boluvnu, tişirıv namısnı, er kişi adeclikni, şuöhluknu,
igilik bla amanlıknı, terslik bla tüzlüknü üslerinden aythanları, nart sözle
bolup, halknı niyet baylığına koşulğandıla.
Meçilanı Kyazim kesini poeziyası bla tav camavatlanı
birikdirgendi, alada halk boluv sezimni çakdırğandı, adam baş erkinligi üçün
süyele bilirge keregin añılathandı. A.Gertsen orusnu azatlık sözün aytıv bla
ullu küreşni bayrağın kötürgen zse, L.Tolstoy kesini duniya karamlarını,
adabiyat, camavat izlemlerini da tıñısızlıkları, çüyrelikleri bla orus
revolütsiyanı küzgüsü bolğan ese, Kyazim da kesi cerinde, halkında, tüzlük,
kertilik dep, tav adamını sezimin kozğağandı, anı azatlık üçün küreşge
allandırğandı.
Sovet vlastnı cıllarında bolğan türlenivle aña
kanat bitdirgendile, kölün carık etgendile. Kol kıyını, nazmu çığarmaçılığı bla
da sotsialist kuruluşha tiri katışhandı. Nazmularını ustalıkları, kertilikleri,
kelir zamannı carıklığına, adamlık horlarına iynanıvluğu şıkıçı akılmannı
SSSR-ni azat halklarını zakiy poetlerini al satırına çığarğandı. Alay bla anı
atı Kabartı-Malkarnı çeklerin-den çığıp, ullu kıralıbıznı köp tillerinde
aytılğandı. Halknı birikdire, tavkel ete kelgen Kyazim, anı cañı zamanına,
coluna alğış etgendi.
Meçilanı Kyazim 1859 cılda Holam-Bızıñı
tarında Şıkı elde tuvğandı. Anı atası Bekki, koldan usta adam, kesi başına
erkin bolmağandı. Ustalığı halkğa carap, tav zllede anı sıylı körgendile.
Bekkini üç caşı, beş da kızı bolğandı. Ala, har zamanda tavlu üyürlede boluvçusuça,
üy cumuşha, caşav tiriçilikge, ertteden süyelgendile. Caşlanı kimi gürbecide
atalarına boluşhandı, kimi malğa karağandı, kimi calğa çıkğandı. Kızla da cün
işlegendile, kollarından kelgeniça, başha cumuşlanı etgendile. Kyazim
asla-mısında gürbecide ösgeidi. Küçü kelip, sgoyek katdır-ğandan sora, ol avur
saltanı alğandı, körük bashandı.
Başha tav elledeça, Şıkıda da kartla, tıyakların
bellerine salıp, taşlı sırt bla lahor ete kelip, gürbeci allında oltururğa
süygendile. Ala köp sözlü, calğan fatıvalı tüyül edile; köp iş, köp carsıv sakalların
ertte ağarthan, ullu üyürlü, ullu da caşav sınavlu adamla bolğandıla. Kün
körmey caşavları ketip barğan sabançıla, malçıla... Bekkige çalğı camatırğa, kama
katdırtırğa kelgenle... Ala bir bir-lerine üy carlılıklarından tarıkğandıla.
İñirde va, malların bavlağa cıyğandan sora, elli kartla, har zamandaça, nığış kuray
edile. Kyazim allay iñirleni aşığıp saklağanına va ne söz! Az seyirlik hapar
eşitirge tüşmey edi! Nart tavruhla, cortuvul cırla, çegemli «cigitleni» carık
ne buşuvlu-külkülü colovçulukları, tardan tışında bolğan işle, elli kozğalıvla,
uruş boranları... Beri, bu biyiklege duniyada bolğan zatla keç cetsele da,
ellileni tıñısız etap, caşav halların türlendiredile, halk cırlanı tavkel-mudah
makamlarına da cañı mağana koşadıla.
Usta bolsa da, ceri, malı bolmağan Bekkigö
ullu üyürnü ayağı üsüne salğan tınç tüyül edi. Alay a ol anasından aksak tuvğan
caşı Kyazimge bögirök carsığandı, gitçerekley okuna anı okuturdan bolup, oy
zamanda Kumukdan kelip, Bızıñıda sabiyleny okutup turğan ullu efendige
bergendi. Caş sohta arab ca zıvnu terk aladı, terk okuna okup başlaydı. Kyazimni
nasıbşa kumuklu efendi bilimli adam bolup, sohta-larına kara tanıthandan sora
da köp. zatnı bildirgen edi,— tarıhdan, tilden, arab, fars madaniyatlarından
da. Ol birde kurannı koyup, şarklı şayırlanı nazmuların, seyirlik tavruhlanı
tecivyut okuğandı. Holam-Bızıñı tarında artda cayılğan haparlağa köre kumuk-lu
zfendi medireseni coruklarına sıyınmağan azat niyetleni cayğanı üçün, dinñe
kelişmegen, Allah bla davlaşhan «kyafır» nazmulanı aythanı üçün cerinden kıstalıp,
mında, tavlada, buğup, can keçindirgendi. Ayhay da, ol zamanda Kyazimni allay
çüyrelikleden ha-parı bolluk tüyül edi, anı üçün a efendini uvazlarına, okuğan,
aythan nazmularına, tamsillerine, soluv almay, kanığıp tıñılağandı.
Kumuklu efendini mediresesinde Kyazim şeriatnı
murdorların, busliyman fayğambarlanı caşavların, islamnı tarıhın, hukmusun
bil-genden tışında da geografiyanı, astronomiyanı, al kursların alğandı. Arab,
fars, türk poeziya bla şağırey bolğandı. Carsıvğa, Kyazimni üsünden ilmuda alıka
ol ahşı efendini atı belgili tüyüldü. Kyazim andan alğan bilimge köre — bizge
belgilisinde va ol arab universitetlerine deri andan başha efendiden okumağandı,—
ol kesi zamanına köre, teren bilimli adam bolğandı.
Medireseni boşağandan sora, Kyazim bir avukğa
gürbecide atasına boluşup turadı. Boş zamanında, mecgitge barıp, kuran okuydu,
namazğa katışadı. Cıyında kuran suralanı tınç, usta añılatadı. Holam avzunda,
Bızıñıda, Çegemde da Kyazimni tafsirlerine, tecivyut okuğanına, begirek da kurannı
kıyın cerlerin tınç, baytamal añılatıp koyğanına belgili efendile okuna büsüreydile.
«Usta Bekkini kıyavlu caşı bılaydan barsa, birazdan Bızıñı bla Çegemni ullu
efendisi bollukdu»,— dep, ellile da aña ıspas etgendile. Alay a Kyazim zamanını
aslamın mecgitde Kuran okurğa uğay, nazmula cazarğa berip başlaydı. Ol sakat
ese da, çörçek edi, tiri edi; endi aña nazmu huneri da koşulup, atı aytıladı. Kara
tanığan caş nart tavruhladan, kuran suraladan, tafsirleden kesiça nazmula
etedi, ala cırlağa, zikirlege uşaydıla,— andan edi ellileri anı nazmuların
kölden terk bilgenleri, duva tefterlerine köçürgenleri. Halkğa begirek da anı
«Apsatı» degen çığarması cayıladı. Kyazim burunñu mifni hayırlanıp, carlı uvçunu
kıyın caşavun, tabiyğat küçlege calına, calbara caşağanın körgüztgendi. Apsatı
bla niyet sermeşinde uvçu horlaydı — Kyazim uvçu canlıdı.
Cuğuturnu
koltuğundan kan siyer, Carlığa bergenni, oyra, can süyer!
Apsatı kesin halal, çomart sundurup. kiyikleni
ters tamaklada bukduradı, carlı uvçunu biyiklege eltip, «kelmez colğa
türtültedi», ol aña, calınıp, ne kadar mahtav berse da, tap, cümel ulaknı okuna
tecemey-di. Apsatını sıfatında — karıvsuzğa can avrutmağanlanı, cerni macalın kolğa
etip, carlılanı tarğa tıyğan iyeleni sıfatları eslenedile. Alay bla bizge
cetgen bek birinçi nazmusunda okuna Kyazimni carlı uvçulağa igi tilek etgeni,
anı tabiyğat küçle bla küreşinde tavkellik tuvdururğa itinñeni körünedi.
Alıka caşav çüyrelikle anı nazmularından uzak
esele da, Kyazim niyet işlenmeklikni, kertilikni, bir bir-ge adamça karavnu
muratların cayadı. Ol cıllada Bı-zıñıda Bözülanı Çöpellev efendi caşay zdi. Anı
ol zamanña köre, ahşı bibliotekası bolğandı. Çöpellev Terk başında orusça okuğandı;
köp canı bla bilimli hakim adam bolğandı. Ol carlılanı izlemlerin koruvlağandı,
kesini caşavunda, işinde da kara halknı carıklandırır canından köp iş etgendi.
Din tuthan ullu efendi bolup turğanlay da, ol din cahillikni unamağandı, anı
adamlanı buyukdurğan, korkak etgen törelerin sökgendi; kumuklu efendini ızından
ol Kyazimni kitapla duniyasına kiyirgendi, carıklandırıv, azatlık niyetle bla
şağırey etgendi. Mında Kyazim Navoini, Fizulini, Firdovsini, şarknı başha
şayırlarını kitapların okuğandı, al-Biruni, al-Farabi, İbn-sina (Avitsenna)
kibik künçığış filo-soflanı okuvları bla şağırey bolğandı. Çöpellev tabiyğat
tanıvnu ilmuların, meditsinanı da igi bile edi. Kesi kırdıkladan darmanla etip,
adamlağa bakğandı, duva, kurtha amalla bla bağıvnu cahil coruklarına kacav
turğndı. Kyazim anı Holam-Bızıñı efendileri bla köp davlaşlarına tıñılağandı;
efendile, din iyeleri, Bözü ulu etgen işle kuran bla kelişmeydile dep, aña
ırazı bolmağanların ayta edile. Ayhay da, XIX ömür boşala turup, Holam-Bızıñı
tarında Çöpellev efendini ol davlaşları cer, suv teñligin izlegeni, anı üçün a
biyle aña şağırey cavluk etgenleri — ala barı tav camavatlada kesleri allarına
tuvğan işle tüyül edile. Bu kezivlede Şimal Kavkazda caşav halğa ırazı bolmavluk
küç aladı. Aña köre, din törele katılanadıla: biylik etgen kavumla keslerini
caşav oñların, eski corukların, karañılıknı calan da ol törele saklarıkların
añılaydıla. Anı bla baylamlı, islamçılanı kesleri içlerinde okuna din doğmalağa
— kişi şekli bolurğa caramağan, calan da iynanırğa, cürütürge tiyişli
nizamlağa,— türlü-türlü karamla aynıydıla. Burunñu igi töreleni, birlikni
buzulup barğanları, tukumla arasında kelişmevlükle Kyazimni da tıñısız etedile.
Tünene da cok edi kün carlılağa, alay bügün kıyınlık al-lay bir basadı, tarğa
alay tıyadı,— burunñu caşav anı katında bayramğa uşaydı. Kertisi da, haparlada
aytı-la kelgenine köre, bir birge tıñılağan, hurmet etgen, zulmudan, kişi kıyının
aşavdan korkğan zamanla bolğandıla. Ne türlü bolsa da, bir tukumla, bir ellile
bir birlerin unukdururğa, talarğa, coyarğa küreşmey, kelişip caşağandıla. İş kulbiy
cürügende tüyül edi, biyni biyligi köp canı bla çeklenñendi: adep-namıs, daraca
institutları anı kesin elge kacav salırğa koymağandıla. Endi, bek başı, ol
institutla çaçıladıla, burundan cürügen niyet añılamla öçülüp, adeplik kalmay,
biyle da artdan bayığan, bir türlü> adep, namıs çek añılamağan mırtazaklaça,
tav elleni tap kuralğan turmuş bolumların buzadıla, klass betleri açık bolup,
halk, köz köre, eki kavumğa üleşinedi. Ol çakda Kyazimge burunñu caşav asıv
körüiyedi.
Törele, surala kibik, Cürügen zamanlada,
Namıs, bet, marhumluk da Köp edi adamlada.
Kyazim,
eki col ayırılğanda tohtap, kıyın col kayrı barğanın bilalmay, armav bolup
turğança körünedi. Endi va ne boldula ahşı adetle dep soradı ol. Cerde bereket kalmağandı,
adamla birlikni — ayıvtoslukğa, adamlıknı—baylıkğa alışhandıla; anı sebepli
cerde allah uğay — ibilis onov etedi:
Caş
kartha kayırılğan .
Künleni
köreme men
Kul,
biy dep ayırılğan
Künleni
köreme men.
Bir birge cala caphan
Künleni
köreme men,
İt
iyesine çaphan
Künleni
köreme men.
Tüzlükge, igilikge tabınıv kalğanda,— «caş kartha
da kayırıladı», it iyesine da çabadı, adamla calğan dav bla bir birni coiduruvdan
da artha turmaidıla. Tav camavatlada caşav hallanı bıllay çüyrelikleri Kyazimni
bek tıñısız etedile. Alay caş nazmuçu alağa .alıka bağa biçmeydi, buzuluvnu
sıltavun izlemeydi, ol calan da caşav kertilikni suratın işleydi.
Kavkaz uruşnu barıvunda, andan sora Kavkazğa
60-çı cıllanı ahırında cetgen reformanı kucur «azatlığında» tavlula köp zatha
tüşünñendile. İgi adetleni amanña türlenivleri, Kyazim sunñança, «niyetle
buzulğandan» uğay, patçah horluğu tav camavatlada okuna baş erkinliklerini ahır
tanığın kuruthanı üçün bolğandı. Patçahlık, açıkdan, halk aslamlağa kacav
süyeledi. Anı bla baylamlı va tav camavatlanı başçıları da keslerini klass
betlerin açadıla. Ala 70-çi cıllanı arasında kanat cayğan revolütsiya seleyip,
anı ızından kelgen küysüz reaktsiya kıralda kölsüzlük tuvdurğanın bilip, anı
sıltavu bla mında da baş kötürgenleni cok eterge, caşavnu alğınñı ızına bururğa
umut etedile. Endi Holam-Bızıñı tarını colları alğınça bek tüyül edile,— tav
elle kesleri allarına caşağança körünñenlikge, endi ala ullu imperiyanı onovundadıla,
aña köre, imperiyada bolğan işle beri da cetedile, mında da har işge imperiyanı
muhurun saladıla. Kyazimni tıñısız etgen çüyrelikle — patriarhal-feodal
töreleni ornuna kapitalist corukla kelgenleri bla, orus patçah kavkaz uruşdan
sora tav elleni kolda katı tutuvnu politikasın caşavda bardırğanı bla baylamlı
edile. Malkar camavatla, keslerini geografiya bolumlarına köre, Kavkaz uruşha katışmay
kalsala da, anı küyün körmey turmağandıla. Patçahnı asker-eget mırtazakları tav
tarlada keslerini semen horlukların ete edile; başhası bolmasa da, ala azat tavlula
üyrenmegen tış zakonlanı ornathandıla; ırıshı, cer cürütüvnü, cer iyeleni
seyirlerin saklavnu katı :nizamların salğandıla. Ayhay da, allay cañılıkla halknı
ömürleden kelgen caşav-turmuş halları bla din, millet sezimleri bla az da
kelişmey edile. İşni alay-lığın körgen, tav biyleni bir kavumu va halknı birlik
murdorun saklar ornuna, patçahnı iyelev (koloniya) politikasına cak bashandıla.
Marksnı, Leninni okuvun eşitmegen Kyazim, klass çüyrelikleni, millet unukduruvnu
sıltavların bilmese da, tav camavatlada ayrı-lıknı tuvra körgendi.
Caşav tiriçilik birikdirip, adep-kılık da,
nögerlik da aña köre cürügen zamanlada atavul elle — biylede, caşavnu közbavsuz
kertiligin alıp karağanda va — atavul tamatada — elni, tukumnu, camavatnı tüz
hukmuçusun, ökülün, koruvlavçusun körgendile. Kapitalist ilişanla kele
başlağanları bla atavul elleni tukum tamatağa, biyge karamları da türlenedile.
Bu kezivge, ese da XIX ömürnü 80-çi, 90-çı cıllarına — cuvukluk cürütgen kavumlanı
köp türlü iyerarhiyalarında atavul birlikni tereleri kete, tamatağa, biyge
alğınñı namıs beriv, boysunuv — ayıvtos, calğan haterge, boş üyrenñen adetge
burulup kaladı. Anı bla birge va tav biyleni aythanlarına kacav, har tavlunu
adebini, insan betini belgisi boluvçu biyni sıylı körüv adet da endi «amalsız,
caramaz» degen mağanasın tas etedi. Atavul atalanı tav camavatlanı birikdirgen
sıylılıkları da tüşedi. Tukum teyrilege, atavul atalağa boysundurup, tav camavatlanı
birge bek tuthan macüsü-feodal törele da bu kezivge islamnı katı, karañı hukmuları
bla alışınñandıla, alay bla tav adetle kapitalist hallanı öşün uruvların
tıyalmazça karıvsuzlanñandıla. Kısha aythanda, birinçiden, atavul atalanı,
biyleni namısları ketgeni — alanı camavat mağanaları kalmağanı, ekinçiden, azat
(macüsü) tavlula, islam dinñe kaytıp, alğınñı teyrilerine, atavul atalanı arbaklarına
tabınmazça bolğanları, alanı barın allah alışındırğanı cıyın-tukum tiriçilikni
sahnadan keterip, anı ornuna cañı caşav hallanı tohtaşdıradıla.
Ol bolumlada Kyazim alğınñı caşavnu asıvluğun
caklap, küsep, cañı hallanı betsizliklerin aytsa da, revolütsiya bolmasa alanı
keterir, añılar küç cok edi. «Bet, namıs, marhumluk» kalmağanı, «caş kartha kayırılğanı»
— barı da tavlula alıka tolu bilmegen, alay a alanı cerlerine özen tumanlay
kirip kelgen caşav corukladıla. Kyazim a alıka caşdı da, dinñe uğay,— igi
biylege ışanadı da, halknı başçıları, hayt dep, ellerine, cerlerine bazınıp,
işni kolğa alsala, tüzlük caşav bolluk sunadı.
Halkğa salmay buğov, kişen,
Namısların
tuta bilgen,
Tersni
cavlap, tüzge burğan,
— Allay biyle kerek bizge.
Halknı oñar colun izlep,
Alğa
karap, colğa tizgen,
El
cumuşun tuvra süzgen,
— Allay biyle kerek bizge.
Kesini
igi biylege (başçılağa) ışanñan ayıpsız cañılıvunda Kyazim allay bir terenñe
ketedi,— «calçı cekmey, ölüp ketgen», «kul, özden dep ayırmağan» biyle bolurğa
bolluk sunadı. Kyazim alağa madaniyat, millet mağana da beredi. Ala ümmetge
(bir dinni tuthanla, tavlula) sak bolurğa kerekdile; tilibizni şatık bilirge,
igilege orun berirge. Kyazim «aman tüşnü igige coralaydı» — allay teñlikle
ketgendile, tukumla ça-çılğandıla. Biyleni da köbüsü ümmetge sak boluvçuladan —
fitna mal cıyıvçulağa; camavatnı birligin, caşav seyirlerin koruvlavçuladan —
anı unukduruvçulağa aylanñandıla.
Halknı alğın caşavu kolaysız bolğan ese da,
millet unuğuvdan keri edi; endi anı kalay bla kay-tarırğa bilmey, Kyazim
tıñısız boladı. Anı nazmularında alıka küreşge çakırıv cokdu, tıñılap, tözüp
tururğa caramazlığı da bayamdı.
Olturdula burun bizde
Carlı
kart da, biy da birge.
Tabındıla
bir teyrige,
Birlik
boldu elibizde
Biy
biyligin anda kördü
Karıvsuzğa
karıv berdi!
Elni
işin etip keldi,
Bek
sıylığa da tergeldi,
Endi
biylik uçuz boldu,
Adet,
töre kutsuz boldu,
Biz
körmeybiz oñnu, solnu,
Kim
izleydi aman colnu?!
Tar
tığırıklada töşlege, eteklege kısılğan tav camavatla uzak, tunakı caşavlarından
cañı tiriçilikni belgisiz coluna çığa, eskiden bezip, cañıdan korkup turğanda,
alanı eki türlü unuğuv — bir canından patçah zulmu, ekinçi canından öz biyleri kıshanda,
halknı sözün, davun aytırık, anı tarıh ösüvnü cañı daracasına kötürlük adam
çığarğa kerek edi. Endige deri kesini nazmuçusu, şayırı bolmağan halk allay
ökül boluvnu kıyın ilmusun kimden saklarğa bolluk edi? Biylege ışanıv kalmağandı.
Efendile da halk tambla kalay caşav eterik bolur dep carsımaydıla. Sora köp kıyınlığı,
tolmağan muratları, acımlı colları üçün kadar aña söz ustasınmı bere edi?
Kyazimni betinde niyet zakiyi, millet akılmanımı tuva edi? Kalay bolsa da, Kyazimni
halkğa cayılğan birinçi nazmusu okuna (ol birinçi ese!) halknı sağaytadı. Anı
ol nazmunu Apsatını üsünden aytılıvçu köp tavruhladan artık ayırması körünmey ese
da, anda endige deri bolmağan, halk çığarmaçılıkda artal da tübemegen bir zatı
bar edi: Kyazim tavruh caza ese da, esinde caşav turadı, nazmunu cazdırğan —
Apsatığa mahtav beriv tüyüldü, incilgen adamğa (uvçuğa) poetni cürek kayğısıdı.
Nazmunu caz-ğan, sözsüz, halknı adamı edi,— Apsatı bla carlı uvçunu betden
betgö tutup, kesi va uvçu canlı bolğandı; Apsatını can avruta bilmegenin,
carlığa «cümel ulak da bermezligin», carlı uvçu muratına calan da kesini küçü
bla, ustalığı bla ceterge bolluğun körgüzte edi. Teren karağanda, carlı uvçunu
alğışın eşite, calınñanın, amalsızlığın köre, Kyazim közbav etmeydi, Apsatığa
cak basmaydı. Eçkilerin ayak cgt-mez calavlada, tar kulaklada bukdurğan Apsatı
— camavatnı oñun alıy, ayağın marap turğan, koldan kelip, bir igilik eterge da
akılında bolmağan zulmuçudu. Seyir tüyül edi carlı uvçulanı ol nazmuğa ku-lakları
turğanı — Kyazim zor küçleni allarında ala-nı oñlu, horlamlı etedi. Alay bla Kyazim
uvçulanı Apsatığa (tav biylege) karamay, keslerini küçlerine tıya-nırğa, korkmazğa
üyretedi.
Anı ızından a «Bu nedi?», «Allay biyle kerek
bizge», «Sağış» degen nazmula cayılıp, alanı cazğan bitev halknı kölündegin
aythanı bla belgili boladı. Kyazim kerti da barın bilip, cıyışdırıp, bügün,
bügeçe bol-ğan işleni, muratlanı kertisin aytadı:
Birlik
öldü,
Bizge
bek uçuzluk keldi,
Körmeybiz
cuvuknu, teñni,
Carlıdan
ötebiz keñni.
Boşlağanbız
niyetleni,
Kir
etgenbiz cürekleni.
Barırbız
biz kayrı deri,
Kayda
bolur tüzlük ceri?
İgi
etalmaybız kölnü,
Tıyalmaybız
palah celni,
Katı
kısalmaybız belni,
Kim
koruvlar endi elni?!
Kyazim cazğan — mağanası, tili, nazmu kuruluşu
bla da halk cırladan başhadı. Halk aytır sözün akılında köp ömürleni bişirip,
cıyıp caraşdırıp turup, endi Kyazimni avzuna salğanña uşaydı. Anda halknı tili,
niyeti birigedi,— Şıkıda carlı, temirçi Bekkini aksak caşı bolluk ese ol — halknı
niyet ökülü,— sora ışanırğa bollukdu: alıka ol calan da kerti söznü aytadı.
Cersizlik, malsızlık, haksız; tüyülüv, unuğuv — Kyazimni közü barına cetedi.
Da zulmu küçle carlı halknı tarğa kallay bir
tıya esele, halkda tözümsüzlük da allay bir ösedi. Kyazimni amalsızlığı — ol
tözümsüzlüknü kayrı bururğa bilmegenindedi. «Katı kısalmaybız belni»,— dep acım
ete ese da, «Taş egurla — sabanıbız, Karañıdı adamıbız»,— dep carsıy zse da, bu
halda caşav kayrı deri barlığın kişi bilmeydi. Kyazim da bilmeydi. Anı sebepli
Kyazim alıka caşav kertilikni suratların işleydi, kesini poetika karamların kuraydı,
okuydu..
Caşav
salğan ullu soruvla, çüyrelikle, turmuş hallanı türlene barıvları duniyalıknı
kerti suratın iş-levnü izley edile. Kyazim çığarmaçılığında caşavnu sur
kertiligin tuthanı «Kar cavadı» degen nazmusunda tuvra körünedi. Başlama
nazmularında, begirek da, «Apsatıda» bla «Birlikni atası öldü» degen carsıvunda
caşavğa kelgen buzuk hallağa tıñısızlık baş mağananı tuta ese, «Kar cavadı»
degen nazmuda caşav çüyrelikle açık klass bet aladıla. Poet, kesini baş borçun
añılap, halkda caşav kıyınlığı bazınıvsuz etip turğan sezimleni vyatırğa
itinedi: Kar cavadı, boraydı, Baynı nesi koraydı! Tohanada catadı, Malıy bağa
satadı Kertisi bla da calan da biyni «künü kayğısız batadı». Anı «katını ahça
sanaydı», «caşı esirip ava-dı». Halknı baş kötürgenin, azatlık izlegenin
burunñu teñlikni, cuvukluknu, feodal kuruluşnu kesa-matları bla tıyarğa
küreşgen biy kavumlanı kerti bolumları alaydı. Tavda közbav teñlikni avun
sıdırıp, Kyazim caşav çüyrelikleni, har kim da körürça, tuvra etedi.
Kar carlıla duniyasına da cavadı. Bay aña,
kü-müşlü tonuna çulğanıp, zavuk etip karay ese, carlı anı arivluğun uğay, kıyınlığın
köredi. Anı tonu da cokdu, üyü da suvukdu.
ȫul, üyünde ot etmey, Aşarğa
aşı cetmey, Üsünden kıyınlık ketmey,— caşaydı. Kulla (calçıla) canların ayamay
işlesele da, avruvlu bolup, kanların açlık, suvukluk da buzup küreşsele da —
bay «alanı adamğa sanamaydı». Kyazim tavda caşav bolumnu katılığın alay tuvra"
etip, dav aytırğa oñ, col bolmağanın da caşırmaydı: Cuk aytıp caramaydı, Aytsañ patçah unamaydı. Baynı kayğısı cokdu, Üsü, karnı bek tokdu. Halknı aşına-suvuna, kadarına kayğırıv ertte
unutulğandı. Endi ol halk işçi küçdü, ulovdu. Anı biyle caşırğan da etmeydile;
közbav birlik ketgendi, bay — baydı, carlı da — carlıdı, patçah da caşavnu ol
coruğun koruvlaydı.
Töppelanı Alim, filologiya ilmulanı kandidatı
Kaynak: http://taulu.ru/grts/mechilany/root.html |