Ulluga namıs etmegen ullaymaydı
http://www.smikbr.ru/2012/zaman/04/21.pdf
Bir Col elibizde sözü, işi bla da belgili ahlubuznu üyüne
konakga barama. Anı Cete kelgen eki Caşı bar edi. Men üyür tamata bla uşak ete
başlaganımlay, abadanı sözge koşuldu, kiçisi aña katık boldu. Ahlum, menden
uyalıp, uşaknı başha
Canına bururga küreşdi. Alay etgende da, «eki Cigit», kişige
al bermey, daulaşdıla. Ataları bılaydı dep aythanlay, auuzuna çabıp, Cañız bir
sözün Cutmadıla. Ser Caşlaga tıñılay ketdim da, igi atanı aman Caşları
bolganlarına tüşündüm. Boluşur amal bilmedim.
CüzCıllık aksakal Özdenlanı İshak bla bir Colda uşak
etgenibizde, anı bılay aythanı esimden bir zamanda ketmeydi: «Meni Caşauumda
kiçi kesinden tamataga Cuuap etgenden, anı auuzuna çaphandan kıyın bir zat da
körünmegendi. Sizden
men tileyme, Caşlarım, kızlarım, tamata adam bla söleşgen
zamanda, anı auuzuna çapmagız, kölügüzge uşamagan söz aytsa okuna, Cuuap etiuçü
bolmagız…».
Bayam, taululanı ahşı törelerin, adetlerin tölüden-tölüge
allay ogurlu aksakalla ötdüre kelgen bolur edile. Ala nasıp Calanda namıs, adep
Cürügen Cerde bollugun bilgendile. Anı üçün edi taululanı ahşıları
tuuganlarına, tuuduklarına
sıynı, adep-kılıknı amanat ete ketgenleri duniyadan.
Bügün da köple ol törege kertiçidile. Ölsele da, ol zamanda
ökünmezça boladıla. Anı alaylıgına seyir eterça da tüyüldü. Atanı, ananı, Caşnı,
kıznı bir birlerin añılauları, bir birlerin sıylauları, bagalı körüuleri adam
ulunu Caşauunda
bek ullu niet baylıkdı desek, bayam, aña kişi tersdi dep
aytallık bolmaz. Allay üyürde haua da tazadı, aş da tatlıdı, çırak da Carıkdı, Calanñaç
da Cokdu, karın da tokdu, Cürek da ırahatdı. Adam ulu andan ullu ahşılıknı da
hazna
izlemeydi. Allay üyürlege suklanırga, alaga ıspas eterge,
alanı sıylarga kerekdi. Ala saulay elni, halknı altın haznasıdıla.
Allay nasıp kişige da boş kelip kala bolmaz. Alay aña
itiniulük har kimde da bolsa bek igi edi. Alay bir-birle ua kesi nasıplarını
başın az zatnı üsü bla kesleri kesedile. Allayla ullu işle gitçe işleden
başlanñanların unuthan etedile. Söz üçün, Caş üyür Cete kelgen keziude ata ne
ana adep-kılıkga üyretiu işni bir bek kerekli Cerinde sansız etsele, meni
akılıma köre, artda anı tüzetirge üyürnü kolundan kelmey
kalırga bollukdu. Balasın süymegen hazna ata-ana bolmaz. Alay süygenni da
süygen biledi. Birle kerti da süe biledile, birle ua keslerin süygença
körgüztedile. Ma ol zamanda başlanadı aman
kılık. Sabiy bek gitçeley okuna ata-ananı Cüregini tereninde
ne bolganın alamat usta sezedi. Aytılgan söz bla Cürekni tereninde niet birge
kelişmegenin sezgen tamatalaga alga işekli boladı, artdan-artha ua iynanmay
başlaydı. Anı üsüne da
üyürde taulu adep-kılıknı Coruklarına buzukluk etile başlasa
ua, çınttı ariu kılıkdan kol Cuu. Bılayda üyürde bir birge es tapdırıunu, bir
birni kölün ala biliunü üyretiu işde maganasın ençi çertirge tiyişlidi. Ata-ananı,
egeçni,
karındaşnı nasiyhat sözleri, kaygırıuları üyürnü ullusuna,
gitçesine da allay bir niet küç, karıu, es, akıl beredile, köp türlü kıyın işni
artık bek kıynalmay tamamlayalırça.
Kölü igini Colunda çırmaula az boladıla, allay adamda kir
nietge, amanlıkga orun da hazna kalmaydı. Anı sebepli bir birni añılaunu, bir
birge es tapdırıunu biteu Camauat Caşaunu ogurluluknu Coluna salıuda da
maganası ulludu. Bılayda ol zatnı bıllay ülgü bla añılatırga bollukdu. Karañı
üyge fonar bla kirseñ, anı Carıthan etese. Tüz niet da, çırak kibik, Carıtadı
adamnı duniyasın, biteu Caşauun, işin. Alay koluna çırak alıp karañı Cürekleni Carıtırga
köpleni kollarından kelmeydi.
Bügünlükde, adamlıknı orunun malközlük biylegen keziude adam
ulunu ömürlede Cıyışdırgan niet haznasın ayak tüp eterge
küreşgenle ua az tüyüldüle. Ol a ekonomika kıtlıkdan,
politika tuthuçsuzlukdan da korkuuludu Camauat Caşauga.
Bıllay keziude üyürleni tuthuçlukları, adep-kılıkları Camauat
Caşaunu ışanñılı murdorudula.
Oramlada Caş adamlanı bir birlerini keslerin bılhımsız Cürütgenlerine
karasañ, ol murdor buzula başlagan sunasa.
Artıkda Caş adamlanı Colda köküreklerin kerip Cürütgenlerine
seyir etese. Ala, közüñe Cütü karap, kölüme uşamagan bir söz aytçı, men saña
körgüztürme kim bolganımı, degença alay aylanadıla. Bu abadan adam duniya Carıgın
menden
alga körgendi, ol maña ayıp etse, namısım tüşer dep
korkmaydıla, üyürleni keslerinde da ata- ananı bla balalanı arasında da ol
halmı bolur, ogese Caş adamla üyürde adepli bolup, oramda «Cigitle» bolurgamı
itinedile. Anı aythanım, Caş adamnı üyüne barıp, seni Caşıñ bıllay hıli etgendi
degenñe, kol tiymey kalsa da, uruş - tüyüşden hazna kutulsun.
Alaydı da, biz başhalanı Cartılıkların körebiz, kesibizni
ullu kemçilikleribizni aythan bolsa ua, anı duşmanña sanaybız. Andandı Caş
tölünü bla abadanlanı arasında baylamlıknı ogurlu çir-çiklerini ösmey, uualıp
kalıuları. Ol alay bolgan kadarda, namıs, adep da artına kete barırga korkuudu.
Cuuuk, teñ, ahlu da andan hıysap eterge, kesi üyübüzde, konşulada
da Caş tölü üçün Cuuaplılıknı birden añılarga borçlubuz.
TEMMOLANI Muhadin.
Kaynak: http://www.smikbr.ru/2012/zaman/04/21.pdf |